Med røtter tilbake til 1885 er Mills en kjent og kjær norsk merkevare. Men da Mills Proff Partner så at de begynte å bli usynlige i proffmarkedet, droppet de tradisjonelle kanaler og gjorde en dedikert satsning på inbound marketing. Med bloggen Kokkeknep, som sprer inspirasjon, fagkunnskap og matglede gjennom tekst, bilder og video, er Mills på vei mot å ta en stadig mer synlig posisjon i markedet.
«Vi har jobbet med mange byråer gjennom tidene, men har aldri møtt maken til tone, hjelpsomhet, åpenhet og vilje til å være med oss som hos MarkedsPartner. Dessuten elsker vi å ha alt på ett sted.»
– Morten Remberg, direktør, Mills Proff Partner
Mills Proff Partner er en avdeling i Mills AS, som eies av Agra, et av Skandinavias største merkevarebaserte næringsmiddelkonsern. Konsernet har 970 ansatte og omsetter for 3,5 milliarder kroner. I merkevareporteføljen finnes kjente brands som Melange, Mills, Delikat, Soft Flora og Vita Hjertego, med en rekke kjente produkter som margarin, majones, salater, dressinger, sauser, posteier, potetmos, peanøttsmør. Storhusholdnings- og industrimarkedet betjenes av Mills Proff Partner.
Direktør i Mills Proff Partner, Morten Remberg, sier de ble tidlig oppmerksom på inbound marketing, etter at noen av hans kolleger hadde deltatt på Inbound marketing-dagen i 2016 med påfølgende møte med MarkedsPartner. På det tidspunktet var det imidlertid ikke tydelig for selskapet hvor inbound passet inn i selskapsstrategien.
«Året etter startet vi en prosess vi kalte Next Level for å definere neste nivå i hvordan vi skulle jobbe i business til business-markedet. Hvordan skulle vi posisjonere oss, og hvordan skulle vi pleie relasjonen med våre 18 000 kunder på en kostnadseffektiv måte? Mange interne og eksterne bidragsytere deltok, og vi hentet inn mye innsikt i hva kundene våre var opptatt av og hvilke posisjoner Mills Proff Partner kunne differansiere seg på. I vår Next Level-reise definerte vi opp fem suksesselementer som skulle bringe vårt B2B-salg til neste nivå. Ett av suksesselementene var kommunikasjon, og det ble raskt klart at vi vi måtte gjøre investeringer i digital kommunikasjon og digitale kanaler. Gjennom et grundig innsiktsarbeid landet vi et solid fundament for hvordan vi skulle posisjonere merket Mills Proff Partner, og videre begynte vi et søk på hvordan ta dette ut digitalt», forteller Remberg.
«Vi kom over noen blogginnlegg fra MarkedsPartner og begynte å lese og dele dem internt. Vi syntes det var såpass spennende at vi valgte å invitere MarkedsPartner til et møte. Vi så at inbound marketing var en ideell stratetgi for å oppnå to viktige mål for oss, både det å bygge en sterk og inspirerende merkevare, men også å bidra til økt salg. Vi inngikk et samarbeid, og derfra gikk prosessen ganske raskt», forteller Remberg.
«Satsningen med bloggen i spissen har skapt en intern stolthet og vinnerkultur. Vi har kommunisert målene våre veldig tydelig, så alle vet hvor vi skal og heier oss frem. Selgerne har fått nye verktøy de kan bruke både gjennom det innholdet vi lager og gjennom nye verktøy for å analysere og besøke riktige kunder. Dermed har det har gitt et betydelig bedre lagspill mellom marketing og salg», forteller Remberg.
Om samarbeidet med MarkedsPartner sier han følgende:
«Vi har jobbet med mange byråer gjennom tidene, men har aldri møtt maken til tone, hjelpsomhet, åpenhet og vilje til å være med oss som hos MarkedsPartner. Dessuten elsker vi å ha alt på ett sted. Vi har tidligere benyttet mange ulike leverandører, noen på tekst, noen på foto, noen på trykk, og det blir mange tråder å holde styr på. Har man én partner, slipper man også å argumentere med ett byrå fordi det andre byrået har anbefalt noe annet. Du har ett budsjett å bruke, og da er man mer i samme båt.»
Vår rolle: Strategisk rådgivning, implementering av HubSpot, produksjon av innhold i video og tekstformat, betalt annonsering
Teknologi: HubSpot
Se løsningen live: http://blogg.millsproffpartner.no ›